Archives

The International Campaign to Destabilize Syria

Wag the Dog: Campaigns of Purpose

Public Good Project

Sept 7, 2014

by Jay Taber

PurposePositiveLogo

syria-banksy-image

In 1997, Robert De Niro and Barry Levinson produced a movie called Wag the Dog, a fictional film about a Washington-based PR firm — days before a presidential election — “that distracts the electorate from a sex scandal by hiring a Hollywood film producer to construct a fake war with Albania.” The film was released one month before the Monica Lewinsky scandal and the bombing of Sudan by President Clinton.

Some might also recall the false testimony by a Kuwait Royal Family member about Iraqi human rights abuses — part of a campaign created for $11 million by US PR firm Hill & Knowlton on behalf of Citizens for a Free Kuwait (a front for the Kuwait Government) — that was used by the Pentagon to justify the 1991 invasion of Iraq, otherwise known as the Gulf War. As noted at Wikipedia,

Among many other means of influencing U.S. opinion (distributing books on Iraqi atrocities to U.S. soldiers deployed in the region, ‘Free Kuwait’ T-shirts and speakers to college campuses, and dozens of video news releases to television stations), the firm arranged for an appearance before a group of members of the U.S. Congress in which a woman identifying herself as a nurse working in the Kuwait City hospital described Iraqi soldiers pulling babies out of incubators and letting them die on the floor.[88]

The story was an influence in tipping both the public and Congress towards a war with Iraq: six Congressmen said the testimony was enough for them to support military action against Iraq and seven Senators referenced the testimony in debate. The Senate supported the military actions in a 52–47 vote. A year after the war, however, this allegation was revealed to be a fabrication. The woman who had testified was found to be a member of Kuwait’s Royal Family, in fact the daughter of Kuwait’s ambassador to the U.S.[88]

The details of the Hill & Knowlton public relations campaign, including the incubator testimony, were published in John R. MacArthur‘s Second Front: Censorship and Propaganda in the Gulf War (Berkeley, CA: University of CA Press, 1992), and came to wide public attention when an Op-ed by MacArthur was published in The New York Times. This prompted a reexamination by Amnesty International, which had originally promoted an account alleging even greater numbers of babies torn from incubators than the original fake testimony. After finding no evidence to support it, the organization issued a retraction. President Bush then repeated the incubator allegations on television.

H&K

The Pentagon statement claiming a buildup of Iraqi forces on the Kuwaiti border were later also shown to be false, as evidenced by satellite images acquired by the St. Petersburg Times.

This type of choreography was used again in the 2003 invasion of Iraq, known as the Iraq War, when U.S. Secretary of State Colin Powell — waving a vial of fake anthrax and displaying mischaracterized photos — testified before the UN Security Council that the Pentagon had proof weapons of mass destruction were being manufactured by Iraq. Exposure of this fraud in the New York Times by former U.S. Ambassador Joseph C. Wilson led to the leaked identity of CIA agent Valerie Plame (Wilson’s wife) by Vice President Dick Cheney’s chief of staff, I. Lewis Libby.

Libby was subsequently convicted on federal charges of perjury and obstruction of justice. An investigation after the invasion showed Iraq’s WMD program had ended in 1991. Despite all the claims made by Powell being discredited at the time by US and UN agencies, the momentum generated by Powell, Cheney and Defense Secretary Rumsfeld led to a war currently in its eleventh year.

Now, it turns out this scenario has repeated itself in the US campaign leading up to the 2011 bombing of Libya. The western-financed destabilization that became the Syrian Civil War is presently in its fourth year.

In 2014, the New York public relations firm Purpose created a campaign to rally international support for the Syrian “humanitarian intervention.” A euphemism for armed aggression by the US and NATO in places like Libya, this Syrian campaign in 2012 was backed by the New York lobby Avaaz, which in turn set up communications support for the so-called Syrian resistance.

In 2012, Avaaz was allegedly implicated in sponsoring fabricated videos of civilian massacres, to back deeper foreign intervention in Syria. YouTube video links of phony reporting by Avaaz associates are available in this blog report.

The CEO of Purpose, Jeremy Heimans, is a co-founder of Avaaz. His associate, David Madden — a World Bank and UN Development Program consultant — is co-founder of Purpose, Avaaz and MoveOn.

Avaaz was created in part by MoveOn, a Democratic Party associated PAC, formed in response to the impeachment of President Clinton. Avaaz and MoveOn are funded in part by convicted inside-trader and billionaire hedge fund mogul George Soros.

Amnesty International (a shill for US wars) supports the Purpose Syrian campaign.

["Jay Taber is an associate scholar of the Center for World Indigenous Studies, a contributing editor of Fourth World Journal, and a featured columnist at IC Magazine. Since 1994, he has served as communications director at Public Good Project, a volunteer network of researchers, analysts and activists engaged in defending democracy. As a consultant, he has assisted Indigenous peoples in the European Court of Human Rights and at the United Nations."]

The Dirty Hand of the National Endowment for Democracy (NED) in Venezuela

Postcards from the Revolution

Wednesday, April 23, 2014

By Eva Golinger

USAID NED

Anti-government protests in Venezuela that seek regime change have been led by several individuals and organizations with close ties to the US government. Leopoldo Lopez and Maria Corina Machado- two of the public leaders behind the violent protests that started in February – have long histories as collaborators, grantees and agents of Washington. The National Endowment for Democracy “NED” and the US Agency for International Development (USAID) have channeled multi-million dollar funding to Lopez’s political parties Primero Justicia and Voluntad Popular, and Machado’s NGO Sumate and her electoral campaigns.

These Washington agencies have also filtered more than $14 million to opposition groups in Venezuela between 2013 and 2014, including funding for their political campaigns in 2013 and for the current anti-government protests in 2014. This continues the pattern of financing from the US government to anti-Chavez groups in Venezuela since 2001, when millions of dollars were given to organizations from so-called “civil society” to execute a coup d’etat against President Chavez in April 2002. After their failure days later, USAID opened an Office of Transition Initiatives (OTI) in Caracas to, together with the NED, inject more than $100 million in efforts to undermine the Chavez government and reinforce the opposition during the following 8 years.

At the beginning of 2011, after being publically exposed for its grave violations of Venezuelan law and sovereignty, the OTI closed its doors inVenezuela and USAID operations were transferred to its offices in the US. The flow of money to anti-government groups didn’t stop, despite the enactment by Venezuela’s National Assembly of the Law of Political Sovereignty and NationalSelf-Determination at the end of 2010, which outright prohibits foreign funding of political groups in the country. US agencies and the Venezuelan groups that receive their money continue to violate the law with impunity. In the Obama Administration’s Foreign Operations Budgets, between $5-6 million have been included to fund opposition groups in Venezuela through USAID since 2012.

We do apologize for the mess, we are currently undergoing some necessary maintenance. Our articles and information will still be available though not as you would normally expect it to look. Thank you for your patience and have a wonderful day.